Galen prowadzi tutaj blog rowerowy

Galen

Wymiana pancerzy i linek

Niedziela, 15 lutego 2009 | dodano: 15.02.2009

Wymiana pancerzy i linek
Kiedy klamka hamulca staję się gumowa i trzeba zaciskać z całej siły, żeby szczęki chodź trochę się ruszyły... Kiedy przerzutki przestają odpowiadać na wszelkie próby regulacji... Czas na wymianę pancerzy i linek! Poniżej przedstawiam krótki tutorial jak załatwić sprawę szybko i bezboleśnie.

Narzędzia potrzebne do wymiany (fot. 1):
- imbus 5mm
- płaskoszczypce / kombinerki
- śrubokręt krzyżakowy
- miarka
- obcinaczki do linek i pancerzy (opcjonalnie)


Wymiana linki i pancerza hamulca:

1. Odkręcamy imbusem śrubkę mocującą linkę hamulca (fot. 2).

2. Przy klamce hamulca ustawiamy „baryłkę” tak, aby nacięcia były w jednej linii i wypinamy linkę z zaczepu (fot. 3 i 4).

3. Jeśli mamy wzdłuż pancerza puszczony np. kabel licznika lub czujnik kadencji trzeba go zdemontować.

4. Wyciągamy kawałki pancerza z mocowań na ramie (fot. 5). Kiedy mamy już całość zdemontowaną dobrze jest zmierzyć je i stworzyć sobie listę z podziałem na konkretne odcinki dla hamulca/przerzutki, dzięki temu nie będziemy później kombinować, który kawałek gdzie wsadzić. Ja stworzyłem sobie coś takiego:
- ht1 - …cm
- ht2 - …cm
- hp1 - …cm
- pp1 - …cm
- pp2 - …cm
- pt1 - …cm
itd. (gdzie symbole oznaczają: ht1 – hamulec tył, odcinek 1 liczone od klamki do szczęk)

Uwaga! Często zdarza się że pancerze nawet fabrycznie są zupełnie źle poprowadzone! Aby uniknąć powtarzania błędów popełnionych przez serwisantów należy dobrać długości odcinków pancerza zgodnie z kilkoma zasadami opisanymi pod tutorialem.

5. Gdy mamy już pomierzone odcinki pancerza możemy przystąpić do cięcia na kawałki nowego pancerza (jeśli dysponujemy obcinaczkami do linek i pancerzy) lub bierzemy swoją listę i idziemy do serwisu rowerowego, gdzie prosimy o kawałki konkretnej długości. Czasami jest to dużo wygodniejsze lub wręcz nieuniknione, bo bywają pancerze, których nie przetniemy nawet specjalnymi cążkami (Accent Supreme fot. 6) i potrzebna jest np. szlifierka kątowa.

6. Kiedy mamy już kawałki nowego pancerza powtarzamy ww. kroki w odwrotnej kolejności.

7. Po umocowaniu już pancerza z linką trzeba wyregulować hamulce – opis regulacji hamulców typu v-break tutaj. (wkrótce będzie link :] )

8. Na końcu, kiedy wszystko jest już gotowe, mocujemy z powrotem kabelki od licznika itp. gadżety.

fot.1...................fot.2...................fot.3...................fot.4...................fot.5...................fot.6...................



Wymiana linki i pancerza przerzutki:

1. Odkręcamy imbusem śrubkę mocującą linkę przerzutki (fot. 7 i 8).

2. Aby wyjąć linkę z manetek typu Deore należy klikać górną dźwignią tak, żeby zrzucić sprężynę w manetce na zupełny luz (w innych typach manetek np. Alivio zrzucamy dolna dźwignią). Kiedy mamy już luz w manetce należy znaleźć (skrzętnie ukrytą) plastikową śrubkę, która znajduje się z boku manetki od spodniej strony między dźwigniami (fot. 9 i 10) i wykręcić ją śrubokrętem krzyżakowym. Teraz możemy swobodnie wypchnąć linkę z manetki.

3. Podmieniamy teraz kawałki pancerza na nowe i wpuszczamy linkę.

4. Po umocowaniu pancerza z linką trzeba wyregulować przerzutki – opis regulacji tutaj. (wkrótce będzie link :] )

fot.7...................fot.8...................fot.9...................fot.10.................



Dobieranie długości pancerza. Spis kilku zasad:
- przy prowadzeniu pancerza musimy unikać tworzenia ostrych kątów i zbyt długich łuków.
- optymalna długość pancerza między manetkami a wpustami na ramie powinna być dobrana tak, aby przy maksymalnym skręcie kierownicą (kąt >90°) nie zabrakło pancerza.
- krótszy pancerz może ulec urwaniu np. podczas wywrotki, kiedy to kierownica maksymalnie się obróci.
- dłuższy pancerz wydłuża drogę linki (większe tarcie), zmniejsza jej sztywność (gorsza praca przerzutki) i może łatwo ulec złamaniu.

Poniżej kilka fotek dla zobrazowania ww. zasad:


Kategoria Warsztat


komentarze
marec323
| 08:37 sobota, 3 sierpnia 2013 | linkuj to tak jak ja się zastanawiałem, czy jeszcze żyjesz :D
Galen
| 19:09 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Wow! Ale wygrzebaleś starocia. Nie sądziłem ze ktoś tu zagląda :)
marec323
| 18:02 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj wielkie dzięki:) rower wiosną oddałem do serwisu, więc myślałem, że nie da się już hamulców lepiej ustawić, a wystarczyło kilka prostych cięć pancerza zgodnie z wymienionymi zasadami:) niby proste
Galen
| 21:21 środa, 10 sierpnia 2011 | linkuj ostry7 fajnie że się przydało :]
Pozdrawiam!
ostry7
| 16:11 środa, 10 sierpnia 2011 | linkuj Chwała ci za ten poradnik :]

Dla innych równie zielonych jak ja (pół dnia nie wiedziałem o co tam chodzi) "Teraz możemy swobodnie wypchnąć linkę z manetki." tzn przepchnąć na przestrzał linkę - wychodzi otworem który jest naprzeciw tego do którego wchodzi linka. Ale co sobie porozkręcałem manetkę to moje :D .

Pozdro
Galen
| 20:02 piątek, 16 kwietnia 2010 | linkuj Ludwik94 bardzo się cieszę, że moje wypociny się komuś przydadzą. Powodzenia!
Ludwik94
| 15:56 piątek, 16 kwietnia 2010 | linkuj Mnie czeka wymiana hamulca z przodu. Na pewno się przyda.
Galen
| 00:04 niedziela, 22 lutego 2009 | linkuj shem dzięki i powodzenia z wymianą.
shem
| 13:36 sobota, 21 lutego 2009 | linkuj Instrukcja pierwsza klasa.
Obcinaczka do pancerzy i linek to moje ulubione narzędzie. Linki idą równo i się nie strzępią, warto ją mieć. Też w najbliższym czasie będę w jednym rowerze wymieniał linki i pancerze :-)
Pozdro
Galen
| 09:02 środa, 18 lutego 2009 | linkuj WrocNam planuję jeszcze kilka wpisów do "warsztatu" np. regulacja hamulców, przerzutek, budowanie lampki itp. ale te fotki,które ostatnio wrzuciłem na photo.bs.eu, to uzupełnienie wcześniejszego tutoriala do przycinania rury sterowej amortyzatora :)
WrocNam
| 05:13 środa, 18 lutego 2009 | linkuj Widziałem na photoBS, że przygotowujesz dalsze części "Warsztatu"?
Pozdrawiam i życzę wytwałości
Galen
| 21:37 wtorek, 17 lutego 2009 | linkuj WrocNam dzięki, mam taką nadzieję :]
Anonimowy tchórz powodzenia! Jak się uporasz, to rzuć fotką.
Anonimowy tchórz | 16:11 poniedziałek, 16 lutego 2009 | linkuj Nic innego nie pozostaje mi jak tylko poskracać pancerze w moim bakju :) Pozdrawiam
WrocNam
| 05:16 poniedziałek, 16 lutego 2009 | linkuj Świetne i na pewno komuś się przyda.
Pozdrawiam
Galen
| 21:16 niedziela, 15 lutego 2009 | linkuj rachwal wielkie dzięki za dodatkowy limit!
rachwal | 21:10 niedziela, 15 lutego 2009 | linkuj hehe, jak sie limit konczy a "trzeba", to wystarczy dac znac ...
Galen
| 20:58 niedziela, 15 lutego 2009 | linkuj van po 2 sezonach. Stare miałem już w jednym miejscu złamane i zaczęła mi się strzępić jedna linka. Teraz praca testowana na "sucho" jest idealna! Polecam pancerze Accent Supreme! Są genialne! :]
Pozdrawiam!
vanhelsing
| 20:47 niedziela, 15 lutego 2009 | linkuj po ilu km je wymieniłeś ?
Galen
| 20:34 niedziela, 15 lutego 2009 | linkuj Może się komuś przyda? :]
robin | 20:24 niedziela, 15 lutego 2009 | linkuj No nie powiem, ciekawa kategoria. Pozdrawiam
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa aktor
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]